Lietuvoje apsigyvenęs Australijos menininkas: tai puiki vieta dirbti | Rees Archibald
Paskutinį liepos savaitgalį vyksiantis festivalis „Yaga Garhering 2016“ kvies leistis į „Garso medžioklę“ kartu su Australijos garso menininku Rees Archibald.
Dviejų dienų trukmės praktines dirbtuves apie klausymą ir girdėjimą ves neseniai į Lietuvą gyventi atvykęs garso menininkas. Profesionalus saksofonistas, studijavęs zen muziką Japonijoje bei JAV, dirbęs su kompozitoriais Alvin Lucier, Ron Kuivila bei David Bahrman, taip pat studijavęs elektroninės muzikos kompoziciją šį kartą į garsų pasaulį pasinerti kvies festivalio dalyvius. Apie pirmuosius įspūdžius Lietuvoje ir muziką pasakoja pats Rees Archibald.
– Kokį įspūdį susidarėte apie Lietuvą?
– Lietuvoje gyvenu jau apie pusę metų ir jaučiuosi puikiai čia pritapęs. Lietuvoje esu buvęs ir anksčiau, susipažinau su čia gyvenančiais žmonėmis, tad noras atvykti čia ilgesniam laikui buvo suprantamas. Tai puiki vieta dirbti, organizuoti renginius. Čia galima sutikti įdomių, energingų žmonių. Jie man čia labiausiai ir patinka.
– Kas Jums yra garsas ir muzika?
– Praleidžiu labai daug laiko bandydamas apsibrėžti ir suvokti skirtumą tarp muzikos ir garso sąvokų. Jei nusprendi įsigilinti į šias sąvokas, tai tampa labai dideliu klausimu. Kaip yra pasakęs John Cage, „muzika yra organizuoti garsai“, ir tikriausiai, man tokio paaiškinimo užtenka. Mane domina ne tik muzikinės natos, bet ir skirtingų garsų klausymasis. Noriu suvokti tuos garsus. Dažniausiai klausydami tradicinių muzikinių pasirodymų, mes norime pašalinti visą triukšmą, nereikalingus garsus, bet šie dalykai mane domina kur kas labiau.
XXI amžiuje mes turime išskirtinę galimybę kurti garsus pasitelkiant elektroniką. Ne tik juos kurti, bet ir įtraukti į savo kūrybos procesą. Šiais laikais tai tampa platesne idėja ir aš esu laimingas galėdamas išlaikyti ją labai atvirą.
– Savo dirbtuvėse kalbėsite apie klausymąsi ir girdėjimą. Kuo tai skiriasi?
– Tai dar vienas sudėtingas klausimas. Savo dirbtuvėse norėčiau atskleisti idėją, kad klausymasis vyksta ne tik ausimis, bet ir visu kūnu. Mes kaupiame patirtis labai skirtingais būdais. Dažniausiai jei mes esame labai susikaupę ir skiriame dėmesio vienam dalykui, mes tai darome naudodamiesi visu kūnu. Klausymasis, tai fizinis būdas susikoncentruoti.
Moderniame pasaulyje mūsų dėmesys paskirstytas į labai daug dalių, mes judame labai greitai, bet pasitelkę šias idėjas apie klausymasį, mes galime gyvenimo patirtis pajusti kitaip, labiau susikoncentruoti.
– Kaip išmokti išgirsti visus mus supančius garsus?
– Mes girdime garsus savo ausimis, bet susikoncentruojame ir atkreipiame dėmesį naudodamiesi savo kūnais. Jeigu leistume savo mintims klaidžioti savarankiškai, suprastume, kad jos juda prie skirtingų dalykų labai greitai, mums to net nesuprantant. Todėl klausymą mes galime naudoti kaip meditacijos formą. Vaikščiojimas taip pat gali būti meditacinis, jeigu mes tai darome specialiu būdu. Taip pat yra ir su klausymusi. Tai daug praktikos reikalaujantis įprotis. Kartais smagu tai daryti su žmonėmis, aptarti ir pasišnekėti apie savo patirtis. Praktikuoti klausymąsį yra daugybę būdų. Vienas variantų – klausytis visų garsų aplink save ir išsirinkti vieną patinkantį labiausiai, po to prie šio garso pridėti dar kelis. Tai vienas iš būdų klausantis vieno garso, nepamiršti garsų visumos.
– Taip pat festivalyje vesite paskaitą apie garso sampratą skirtingose kultūrose. Ką galite pasakyti apie lietuvių garso suvokimą?
– Norėčiau pakalbėti apie muzikinio garso ir triukšmo idėją. Kalbant ne tik apie tradicinę lietuvišką muziką, bet bendrai apie europietišką. Mes esame pripratę klausytis instrumentų ir keistai žiūrime į pašalinius garsus. Kitos šalys turi šiek tiek kitokį požiūrį. Taip atsiskleidžia skirtingas garsų grožio suvokimas. Turiu labai daug patirties kalbant apie japonišką muziką, gyvenau šioje šalyje 4 metus ir studijavau jų tradicinę muziką. Instrumentai ten atlieka didelę dalį kompozicijos, bet taip pat muzika yra derinama su gamtos garsais, kaip antai vėjo ar vabalų skleidžiamais garsais. Tai labai vertinama jų kultūroje, tad skirtumas nuo Europos yra labai didelis.
– Ar norite ką nors perduoti festivalio „Yaga Gathering“ dalyviams?
– Visi atvykę į festivalį turėtų aplankyti mus prie Koncepto scenos. Garantuojama puiki patirtis ir įdomūs žmonės. Kviečiu visus prisijungti prie mano vedamų dirbtuvių ir paskaitų apie gebėjimą klausytis. Galiu atskleisti, kad dirbtuvių metu naudosimės mažais mikrofonais bei telefonais ir kartu kursime įvairias garso kompozicijas. Šios dirbtuvės truks dvi dienas, o jose sudalyvauti galės ribotas žmonių skaičius, tad kviečiu registruotis, jei norite tapti šio eksperimento dalimi.
Festivalis „Yaga Gathering“ vyks liepos 28 – rugpjūčio 1 dienomis Varėnos raj., Ežeraičio miške, prie Spenglos ežero.