Buvimas čia ir dabar, momento unikalumas stebint mus supančią aplinką
Lietuvos dailininkų sąjungos narės, grafikės, kuratorės, menininkės Oksanos Judakovos grafikos ir tekstinių darbų paroda STEBĖJIMAI / OBSERVATIONS, kviečia apsilankyti VDU menų galerijos „101“ (Muitinės g. 7, Kaunas) erdvėje ir trumpam stabtelėti, ramumoje pasigėrėti momentu, būti čia ir dabar, susimąstyti, kodėl stebime aplinką ir ką pastebime.
Grafikė ir pati teigia, kad nieko nėra įdomiau, kaip stebėti gyvenimą aplink: ryte zyles lesyklėlėje, dieną vairuotojus kelyje, vakare politikus Panoramoje. Arba: pavasario sprogimą, žvaigždžių mirgėjimą, džiūstančius kaimynės svogūnus. Arba: ant šono griūvantį pasaulį ir kamuolius dulkių. Arba: kaip bėga laikas, kaip, pamatuojamai, klojasi jo sluoksniai. Viską stebėti yra įdomu ir nieko stebimame gyvenime nėra neįdomaus.
Oksana gimusi Altajuje, tad yra altajietė, bet kartu ir žemaitė. Šaknys yra svarbu. Savo altajietiškąją pusę gyvai pažinusi tik būdama suaugusi, Oksana jaučia ypatingą energiją būdama altajiete ir žemaite. Net saulės šviesa kelyje tarp Šiluvos ir Raseinių kažkaip kitaip, ypatingai pasklinda – sako, kad jaučia protėvius, ar, teisingiau – promotes. Tytuvėnuose užaugusi ir baigusi vidurinę mokyklą Lietuvoje, Oksana vėliau studijavo taikomąją grafiką Kauno aukštesniojoje meno mokykloje (dabartiniame Kauno kolegijos Menų ir ugdymo fakultete) ir VDA Kauno dailės institute (dabartiniame VDA Kauno fakultete), kur 2003 metais įgijo Menų bakalauro laipsnį. 2016 metais Oksana tapo Lietuvos dailininkų sąjungos nare, ir nuo 2017 metų yra Vilkamirgės galerijos kuratorė. Po bakalauro studijų praėjus porai dešimčių metų menininkė, VDU Menų fakultete baigė Meno kuratorystės studijų programą, kur įgijo Humanitarinių mokslų magistro laipsnį. Kuratorystės studijos Vytauto Didžiojo universitete menininkei davė naudingų žinių. Įstoti į Lietuvos dailininkų sąjungą Oksaną paskatino, kaip ji pati sako, pragmatiški dalykai – socialinės garantijos, buvimas tinkle. Grįžus į Lietuvą, kurį laiką jautėsi keistai dėl to, kad gaudavo tik pakvietimus į parodų atidarymus. Susimastydavo, kodėl gi nėra kvietimo dalyvauti, čia turima omenyje viešus, atvirus kvietimus, prie kurių jau buvo įpratusi, kai pradėjo kurti grafiką ir dalyvaudavo parodose. Tiesą sakant, menininkė teigia, jog to atvirumo Lietuvos meno lauke ir dabar trūksta. Veši keistas ir kartais be pagrindo puoselėjimas elitizmas. Laikotarpiu, kai gyveno Jungtinėse Amerikos Valstijose, Oksana pradėjo spausdinti mažyčius lino raižinius, vėliau patekusi į parodą, susipažino su grafikos centro direktoriumi, grafikos meistru Anthony Kirk. Išklausiusi keletą jo pamokų, tokiu būdu sugrįžo prie grafikos.
Parodoje STEBĖJIMAI / OBSERVATIONS eksponuojami aplinkoje pastebėtų vaizdų tekstai ir šių pastebėjimų kurti kūrybiniai ir grafikos darbai, vaizdiniai. Pastarųjų darbų proporcingai yra mažiau, vos keli. Tai nedidelio formato, oforto technika atlikti estampai. Grafikos menas žavi technikų įvairove. Kartais nuo grafikai priskiriamo piešinio iki atspaudo meno, kuris ir yra grafika. Iš atspaudo, išsispaudusios monotipijos virsta ir į: medžio raižinius ir graviūras, lino raižinius, ofortus, akvatintas, mecotintas, apdirbama minkštu laku, sausa adata, galiausiai virsta ir litografija, foto graviūromis, šilkografija. Su šiomis grafikos technikomis miksuojama, sluoksniuojama. Tuomet, šiek tiek atsispiriama nuo grafikos, pereinama į mišrią techniką. O kur dar skaitmeninė grafika, apskritai – darbas su grafika ir skaitmena. Studijų laikotarpiu dailės institute, Oksana prisimena, kai pagaliau institutą pasiekė naujosios technologijos, tuomet jos grupės draugė skenavo iškeptus blynus, gautus vaizdus komponavo su tipografija, kurdama kokias nors grafinio dizaino užduotis, tai atrodė tiesiog neįtikėtina. Menininkės mėgstamiausia grafikos technika yra lino raižinys, ofortas ir monotipija. O pati Oksana, grafikos technikų nemiksuoja. Paprastai kuria tik viena technika. Jei lino raižinys – tai tik juodai baltas. Oksana prisipažįsta, kad apskritai grafikai neturi nei laiko nei kantrybės. Todėl parodoje rodomi ofortai yra keli iš nedaugelio sukurtų. Šiuo metu menininkė labiausiai mėgaujasi monotipija. Ji tapybiška, nenuspėjama ir, kaip juokauja Oksana, ši technika yra ekologiška, gaunamas tik vienas atspaudas, neapsikraunama tiražais.
Oksana visada pagaudavo save stebint aplinką, tad, net mano, kad tai viena iš esminių jos, kaip žmogaus, savybių, stebėti visa aplink. Prisipažįsta, kad nedaro to specialiai ar su kokia nors intencija. Oksanai, tiesiog visada įdomu stebėti aplinką. Pastebėtos akimirkos, vaizdinių būsenos ir pajautimai, kurie eksponuojami parodoje atsirado iš menininkės pilnatvės jausmo. Stebėjimai atsirado iš smalsumo, giedros ir gerumo, iš meilės aplinkai, kuri tvyrojo viduje, kiek tik pati prisimena save, net ir kai prasidėjo pandemija, o paskui ir karas Ukrainoje. Karas pats savaime yra nelaimė, šiuo metu tą nelaimę patiria ukrainiečiai, mes, lietuviai, patiriame ne pačią nelaimę, o jos galimybės sukeltas bejėgio pykčio, neapykantos, įtūžio, psichozės bangas, atvirauja Oksana.
Minėdami Tarptautinę laimės dieną galerijos svečiams savanoriai pristatė naująją menininkės ir kuratorės Oksanos Judakovos darbų parodą STEBĖJIMAI / OBSERVATIONS. Vytauto Didžiojo universitete menų galerijoje „101“ kovo 20-ąją parodos lankytojai galėjo mėgautis ekskursijomis, kurias surengė galerijos savanorės Agnė Šeštavickaitė ir Kamilė Rimdeikaitė. Ekskursijų metu lankytojus kvietė atrasti ar sukurti savąją laimės formulę, žvelgiant į kūrybinius – grafikos darbus ir aprašytus aplinkos tekstus, ir taip džiaugsmingai atrasti meno erdvėje slypinčius stebėjimų akcentus. Kalbant apie meninių darbų kūrybą, ji ir atsiranda iš pajautimo, susiliejimo su aplinka, tai, kas supa ir yra čia ir dabar. Stebėjimai leidžia aprimti, suteikia galimybę būti akimirkoje su aplinka, su savimi, nardant savo minčių kloduose. Tuomet galime atitrūkti nuo gyvenimo skubos ir sparčiai besikeičiančių aplinkybių ir tiesiog būti. Stebėti ir pastebėti, tai, kas visai čia pat ir nuolat supa. Buvimą čia ir dabar, būtent tą žavų momentą ir pajaučiame, peržiūrėję Oksanos Judakovos parodą STEBĖJIMAI / OBSERVATIONS, tą dabarties lengvumą, kurį pamirštame šių dienų įvykių fone. Tuo metu tiesiog esame momente, savotiškoje ramybės minutėje. Tada lieka tik tu ir tavo prisiminimai, išplaukę momentai: iš vaikystės vasaros, kaime, ar iš rytinio dangaus spalvų gamos stebėjimo. Parodos eksponatai nukelia į saugią ir pažįstamą vietą, ten, kur jautiesi saugus ir savas.
Oksanos Judakovos grafikos ir tekstinių darbų paroda STEBĖJIMAI / OBSERVATIONS veiks iki balandžio 15 dienos.